Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2009

ΦΟΥΛΆΔΑ


Φουλ στα αραβικά, φουλάδα την ονομάζουν οι εδώ Έλληνες.
Το εθνικό πρωινό των ντόπιων, ένα είδος μικρών κουκιών, τα οποία βράζουν επί ώρες στο σκεύος της φωτογραφίας.
Στα βρασμένα κουκιά προσθέτουν αλάτι, κύμινο,σουσαμόλαδο (γευστικότατο και πολύ υγιεινό), λεμόνι, κρεμύδι, και επιπλέον, κατά βούληση και κατά τσέπη, τυρί, αυγό βραστό, συκώτι τηγανητό, ντομάτα, ρεβυθοκεφτέδες (ταμία, στ'αραβικά), αγγουράκι, όλα μαζί αναμειγνύονται μετά το βράσιμο των κουκιών, γευστικότατο (προσωπική εκτίμηση), πολυβιταμινούχο, υγιεινότατο πρωινό αλλά και αρκετά βαρύ για το στομάχι.
Η προετοιμασία
Γύρω στις 10 στρώνονται όπου βρεθούν για το πρωινό,
ακόμα και στο δρόμο.
Είναι η ώρα που κανείς δεν τους ενοχλεί. Αν βρεθώ στο μπακάλη της γειτονιάς την ώρα του φατούρ (πρωινό φαγητό), θα περιμένω υπομονετικά να απολαύσουν το δεκατιανό τους, θα εισπράξω ευγενική πρόσκληση να φάω μαζί τους, εξίσου ευγενικά θα αρνηθώ λέγοντας ότι μόλις προγευμάτισα.
Πλούσιοι και φτωχοί, άνθρωποι κάθε κοινωνικής τάξης απολαμβάνουν αυτή την ώρα το δυναμωτικό πρωινό. Ιδιαίτερη τιμή τους, αν το αφεντικό καθήσει να φάει μαζί τους, πράγμα που το ίδιο το αφεντικό το θεωρεί υποχρέωσή του.
Ενδειξη ανέχειας: Όταν αδειάσει το σκεύος, η φτωχολογιά της γειτονιάς θα αγοράσει το ζουμί που απομένει με ένα δέκατο της λίρας( 0,03€ ),θα βουτήξει το ψωμάκι της μέσα στο ζουμί, για να χορτάσει την πείνα της!

ΥΓ.Απόψε η Νανά Τσούμα στο ραδιόφωνο ΝΕΤ 105,8 διαβάζει την προηγούμενη ανάρτηση, δε φταίω εγώ!

58 σχόλια:

  1. η οικογένεια της μητέρας μου έζησε πολλά χρόνια στην Αίγυπτο, και έφεραν εδώ τις συνταγές αυτές.
    Μου τρέχουν τα σάλια και μόνο με τη θύμηση.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απολαυστικό! Και το post και το δεκατιανό των Σουδανών!

    Χαριτωμένη κι η απόδοση του αραβικού ονόματος με την κατάληξη -άδα!

    (Σε κλείνω. Αρχίζει η εκπομπή της Νανάς Τσούμα και πάω "ν' ακούσω" το γεύμα σου!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. To πλέον αξιοπερίεργο είναι το πρωινό...Πέρα απ τα απίστευτα θρεπτικά συστατικά του,δεν υπάρχει περίπτωση να δεις ποτε Έλληνα να παραταει τις δουλειές του για να φάει...Δυστυχώς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τελικά όχι μόνο ...
    ο Έρωτας - αλλά και
    ένα σωρό άλλα πράγματα όπως η φιλία,
    η κουλτούρα κι ο χαρακτήρας των λαών
    εκφράζεται απ' το τραπέζι και το φαγητό ...
    Γνωρίζεις τον άλλο από το πως και τι τρώει !!!
    Την καλησπέρα μου ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. mpliaxxxxxx λεμεεεεεεεεεε


    ζητω για Νανα !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. μου αρέσει στην απλή εκδοχή του! πολύ συγκινητικό αυτό για την αγορά του ζωμού!
    μ΄έβαλες σε σκέψεις, αναρωτιέμαι τι έχουμε ιερό στην καθημερινότητά μας οι έλληνες
    πάντως πρέπει να είναι ευγενής λαός εκεί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μας άνοιξες την όρεξη !!
    Χαχαχα!!

    Κρίμα δεν πρόλαβα την εκπομπή της Νανάς!!
    Μπράβο Vad!! Μας κάνεις περήφανους τους @φίλους σου!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΚΑΛΉ ΜΑΣ ΌΡΕΞΉ, ΕΔΏ ΤΗΝ ΈΒΑΛΕΣ ΤΗΝ ΣΥΝΤΑΓΉ ΚΑΝΟΝΙΚΆ,ΤΗΝ ΆΛΛΗ ΜΕ ΤΑ ΜΠΆΜΙΑ ΠΕΡΙΜΈΝΩ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. O κάθε λαός έχει τα δικά του. Καλή μας όρεξη, ότι και άν τρώμε!
    Καλημέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Περίεργο μου κάνει αυτό το φαγητό... Αλλά για να λες εσύ πως είναι νόστιμο κάτι θα ξέρεις, οπότε θα σε εμπιστευτώ:)
    Ακόμα πιο περίεργη μου κάνει η ώρα που το τρώνε... Εμείς ένα καφέ και ένα κουλούρι στο πόδι και φύγαμε! Αλλά καλύτερα να τρως βαρύ και θρεπτικό φαγητό το πρωί και να έχεις ενέργεια για το υπόλοιπο της ημέρας, παρά το βραδύ και να ξεραίνεσε στον ύπνο μετά :)

    p.s. Στο τέλος, με τις περιγραφές σου, ενώ δεν έχω ταξιδέψει ποτέ προς τα' κεί, θα νιώθω σαν να το ξέρω το μέρος από πάντα ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΄Αλλη μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση!!!
    Θείος μου, ΄Ελλην εξ Αιγύπτου, θυμάμαι τα έλεγε φούλ-ι-α (όντως, μικρά κουκιά)και τα έχω δει βρασμένα που συνήθιζε να τα μαγειρεύει.

    Απόψε λοιπόν, ραντεβού στης Νανούκας μα;,

    Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αμάν πια με αυτή τη ντομάτα!! Αμαν!!

    Τρελοτουρίστρια

    ΥΓ. Το ξέρω ότι είμαι εκτός θέματος, αλλά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Τι φουλάδα τι φασουλάδα...Ωραίο το δεκατιανών των Σουδανών αν και κομματάκι βαρύ μου φαίνεται...χαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Βασίλη μου,
    καλό σου απόγευμα. Αυτά τα μικρά κουκιά, φούλια τα λέμε, τα έχουμε και στην Κύπρο. Δεν τα τρώμε όμως για πρωινό. Χα χα χα!!
    Υ.Γ. Περιμένω να μου γράψεις αν πήρατε τα βιβλία. Έχω αγωνία, μήπως έγινε καμιά στραβή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. τι ωραία που γράφεις...
    τι όμορφα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Στην αρχή νόμισα πως μας μιλούσες για πόκα αλλά κατέληξε σε ...φουλ του κουκιού!
    Θα πάρω το skouliki και θα πάμε για πίτσα μου φαίνεται!
    Μου άρεσε το τιμόνι-πεταλιέρα του οχήματος!
    (Περιττό να πω πως οι πληροφορίες σου είναι ανεκτίμητες)

    Καλό μεσημέρι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ανώνυμος22/1/09, 4:10 μ.μ.

    Υπέροχες οι φωτογραφίες ... σε ταξιδεύουν σε άλλο κόσμο... πόσο μάλλον να τον ζεις σε real time. Ε;

    Αυτό το "κατά τσέπη" και το βούτημα στο υπόλοιπο του ζουμιού από την φτωχολογιά... μου έμεινε...

    Άλλο κόσμος και εμείς γκρινιάζουμε... για βλακείες...

    Την καλησπέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. athinovio,α,να μην το ξανακανω τότε,μήπως προκαλώ σε παράβαση δίαιτας; :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. ikor,οπως οι ελληνοαμερικάνοι εχουν τα greeklish,ετσι και μεις έχουμε τα greekarabi:)
    Η Νανά τόβαλε σκοπό να με παρακάνει διάσημο:)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Δήμητρά μου,αν μάθεις τον Ελληνα να τρώει πρωινό στις 10, μετά πώς θα "ταρατσώνει" μεσημέρι-βράδυ; :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. side21,εμ, βέβαια, Αγρυπνε φίλε, το φαγητό είναι ολόκληρη κουλτούρα,βλέπεις ομως ότι στην Ελλάδα αντιστεκόμαστε ακόμα στην αμερικανιά του ετοιματζήδικου,κατι είναι κι αυτό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. skouliki μου,για σένα τη χορτοφάγα το σερβίρισα,αλλά εσύ εκεί,στα κυριλάτα Κολωνάκια:)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. coco,κάθε κοινωνία εχει το δικό της δείκτη ανέχειας,έτσι και εδω,ομως παρ'όλη την ανέχεια διακρίνονται όντως για την ευγένειά τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Marianaonice,Μαριάνα μου,υποθέτω ότι τα μικρά κουκιά,τα φούλια, θα τα βρεις σε κάποιο κατάστημα ανατολίτικων προϊόντων,βουρ λοιπόν και μετά πες μου το αποτέλεσμα!
    -Αυτή τη φορά δεν ανέβηκα στη φοινικιά, ακόμα και η δόξα συνηθίζεται:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. molemou,ειπαμε,βρε ξενιτεμένε φίλε,από συνταγές ειμαι ασχετος,μόνο να τρώω ξέρω:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. sofia,έπεσες στην περίπτωση,από όρεξη δόξα τω θεώ,την υγειά μας νάχουμε,να τρώμε:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. fri,δεν επιβάλλω σε κανέναν τις γευστικές μου προτιμήσεις:))
    Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα!
    -Μα γι αυτό σας θέλω συνταξιδιώτες,για να μη νιώθω μόνος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Γλαρένια μου,κι εδώ φούλια τα λένε,δοκίμασέ τα,βρε!
    -αντιστέκομαι στο δρόμο προς τη δόξα στον οποίο προσπαθεί να με οδηγήσει η Νανά! :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. crazy tourists,όχι, δεν είσαι εκτός θέματος,συμπάσχω,έχω βαρεθεί και γω την ντομάτα-σαλάτα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. barel,όπως το λες, η φουλάδα για τους σουδανούς είναι ό,τι ήταν για τους Ελληνες η φασολάδα μέχρι τη δεκαετία του'60,το φαϊ της φτωχολογιάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Μερόπη μου,εσεις με τις σεφταλιές,το σουτζούκο,τις φλαούνες ,τα κεμπάπια,ασχολειστε και με φούλια:))
    ΥΓ.Μην ανησυχείς για τα βιβλία,αφού έφτασαν εδώ,θα τα πάρουμε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Αbtha, salam ou rahma,ya oustasa!Sukran leek!
    Ελα,μη μου ζητήσεις μετάφραση:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. radio marconi,σα δεν ντρέπεστε,ετοιμοφαγάδες,αμαν πια με τα ετοιματζήδικά σας!Ειπαμε,υγιεινή διατροφή!
    -Α,βρε φίλε,τι να κάνει ο γεράκος,του έλειπε το ένα πόδι,σώθηκε με την ευρεσιτεχνία,πόσες τέτοιες εικόνες βλέπω εδω....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Οδοιπόρε μου,τι να πω γι αυτές τις εικόνες,πρόκληση για την υπερκαταναλωτική μας συνείδηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Το φουλάδα μου θύμισε φασολάδα/φασουλάδα!
    Καλά που κάνουν και τρώνε κάτι τόσο θρεπτικό το πρωί… Πώς να αποδόσεις αν είσαι μέχρι το μεσημέρι μόνο με έναν καφέ όπως κάνουν οι περισσότεροι από μας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. το σημερινό ταξίδι είχε φουλάδα!
    τι ωραίο blog!!!
    σ'ευχαριστούμε για την φιλοξενία
    στην όμορφη κι ανθρώπινη χώρα που ζεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Ανώνυμος22/1/09, 9:05 μ.μ.

    ΤΙ ΜΟΥ ΘΥΜΙΣΕΣ ΡΕ ΜΠΙΛΗ...ΕΓΩ ΠΑΝΤΩΣ ΤΑ 'ΒΛΕΠΑ ΚΑΙ ΜΟΥ ΠΡΟΞΕΝΟΥΣΑΝ ΑΗΔΙΑ...ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΑΥΤΑ ΤΑ...ΑΝΑΚΑΤΩΣΟΥΡΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΕ ΤΑ ΨΩΜΙΑ ΟΛΑ ΜΑΖΙ ΝΑ...ΤΣΑΛΑΒΟΥΤΟΥΝ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΠΙΑΤΟ...ΠΑ!ΠΑ!ΠΑ!-ΩΧ! ΑΜΑΝ, ΠΑΠΑ ΕΙΠΑ?-ΞΟΥ!ΞΟΥ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Aspa,με φασολάδες κρατιόταν κι η δική μας η φτωχολογιά μέχρι πριν από καμιά πενηνταριά χρόνια!
    Οταν έφυγα απ'το χωριό,έκανα δέκα χρόνια να ξαναφάω φασόλια!Τοση αγανάκτηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. chirine nour,ούτε όμορφη ειναι ούτε ανθρώπινη,ειναι Τρίτος Κόσμος,ένας άλλος πολιτισμός,με όλα τα καλά και τα άσχημά του,μια άλλη αίσθηση,σ'αυτήν σας ταξιδεύω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. ΝΙΚΗΤΑΣ,σε καταλαβαίνω ,βρε Νικήτα,τα κοψίδια είναι καλύτερα:))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Έχασα επεισόδια. Αλλά αναπλήρωσα. Τρομερή «ένδειξη ανέχειας»…
    Όπως και στην προηγούμενη ανάρτηση- «ούτε μια γυναίκα…». Ξέρει η Νανά…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Ανώνυμος23/1/09, 2:39 μ.μ.

    Μια χαρά φαγάκι μου φαίνεται! Άσε που γλιτώνεις και από χοληστερίνες :P Θα τη δοκιμάσω και θα σου πω.
    Φιλιά και καλό σ/κ! :)
    Υ.Γ. Δεν κατάφερα - πάλι! - να ακούσω τη Νανά, τι να κάνω, από την κούραση κλείνουν τα μάτια μου και με παίρνει ο ύπνος... :(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. η ομορφιά για μένα έχει να κάνει με την αλήθεια και με ότι είναι πιο κοντά στην φύση. αυτό που θαυμάζω στον "τρίτο κόσμο" είναι το γεγονός ότι δεν είναι μλπεγμένοι στα γρανάζια του δήθεν, ο κόσμος τους γυρίζει με την τροχιά των άστρων, ενω ο δικός μας κλωνοποιείται μεσα στο σταρ σύστεμ.
    τα παλιά δικά μας χωριά δεν είχανε τίποτα να ζηλέψουν από αυτή την αλήθεια. τώρα όμως?...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Αυτό το πράγμα δεν θα το έτρωγα με τίποτα! Μα με τίποτα...λέμε! Καλύτερα να φάω...φακές...καλά λέω και κανένα αστείο. Φακές δεν τρώω με τίποτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Ανώνυμος23/1/09, 8:52 μ.μ.

    Γεια σου Βασίλη μου. Κάθε φορά που περνάω απο δω, μαθαίνω και κάτι καινούργιο.
    Να σαι καλά, καλό Σαββατοκύριακο να έχεις κουμπάρε μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Aγάπη, μην...ανησυχείς,βρε,δε φεύγουμε,σιγά τα επεισόδια που έχασες,απλώς τα αναπληρώνεις τώρα με τη δόση μαζεμένη!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. mikroanalogo,περιμένω τις εντυπώσεις σου,
    κι εγώ μισοκοιμισμένος άκουσα τη Νανά,εδώ ειμαστε μια ώρα μπροστά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. chirine nour,οπωσδήποτε αναζητούμε την ομορφιά στην απλότητα,αλλά να μη στερηθούμε και κάτι καλύτερο,
    χορταίνοντας κάποτε κι εμείς, άλλα χάσαμε,άλλα κερδίσαμε,δε θα νοσταλγήσω βέβαια την εποχή της φασολάδας!Κάτι παρόμοιο περιέγραψα με τη φουλάδα,την Ελλάδα μετά την Κατοχή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. ndn,καλά εσεις οι αγγλοθρεμμένοι με τα beef-steak πώς να φάτε ορφανό(χωρίς κρέας) φαγητό!
    Α,ναι,οι σουδανοί σας ξεπερνούν στο τσάι,πίνουν όλη μέρα,ενώ εσεις οι...λόρδοι μόνο five o'clock!

    ΥΓ(επανάληψη).Μεθαύριο,μεθαύριο:)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. elgrecogr,μαθαίνεις,μαθαίνω,πέψε μου ρε κουμπάρε λίγο χαλούμιν να το δοκιμάσω μέσα στη φουλάδα:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. Ωραίο πιάτο ακούγεται.Αψογη η περιγραφή σου. Και αυτό το κάλεσμα να φας μαζί τους τι όμορφο που είναι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. Λεοντόκαρδε φίλε,οι άνθρωποι είναι έξω καρδιά,
    αν καταπιάνεσαι,δοκίμασε τη συνταγή,όχι όμως με τα δικά μας μεγάλα κουκιά,καμιά σχέση,βάλε ό,τι θες μέσα και καλή όρεξη....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  53. Δάσκαλε πάλι τα κατάφερες !
    Καλησπέρα και συγγνώμη για την απουσία .
    Με γύρισες πίσω αρκετά χρόνια , τότε που ο Πατέρας φρόντιζε τις μαγικές αυτές γεύσεις .
    Πίτες , που τότε δεν έβρισκες εύκολα , κουκιά , φούλια , μικρά που όλο και κάποιος φρόντιζε να μας προμηθεύσει ύστερα από κάποιο ταξίδι στην γενέθλια γη , λάδι ντόπιο , ρίγανη και θυμάρι , μπόλικα falafels (σ.σ. τααμίες είναι η αραβική προφορά) , κι όλα μαζί μέσα στην πίτα .
    Τώρα , μόνο από καμμιά κονσέρβα "foyle medames" από κάποιο ράφι του Βασιλόπουλου και μια απέλπιδα προσπάθεια να πετύχω τα χειροποίητα falafels .
    Καλά ταξίδια νάχεις Δάσκαλε
    και να μας παίρνεις μαζί σου ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  54. κάκος,άσε το Δάσκαλε,δεν είμαι ο Κάρολος Κούν,απλώς vad!
    Φούλια κονσέρβα;όχι,μωρέ,δε λέει!Οσο για τααμία,πολύ βαριά μου πέφτουνε,μια φορά πολύ πεινασμένος,έφαγα μια σακούλα όλόκληρη και την πλήρωσα άσχημα!
    Από αιγυπτιακά εδώ τρώω συχνά φα(ι)τίρα,πίτα με πολύ λεπτό φύλλο,με γέμιση κιμά,ελιές,ντομάτα,πιπεριά,τυρί.
    Καλή μας όρεξη βραδιάτικα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  55. ωραία... και το τελευταίο... το καλύτερο!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  56. Ανώνυμος2/11/12, 7:37 π.μ.

    Στεναχωρέθηκα τώρα... Το ζουμάκι; πω πω...

    Καλό μήνα κι από εδώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  57. γεμίσαμε φουλ.τααμιγια,ταμπουλα να είχαμε και ένα ασιρ
    ασαμπ

    ΑπάντησηΔιαγραφή